افغان فردا

ساخت وبلاگ

خبر ها - افغانستان

پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 19:05 نوشته شده توسط Sayed Sharif Amiri

govt-21

رییس مجتمع جامعۀ مدنی می‌گوید که حکومت وحدت ملی در نشست بروکسل نباید جامعۀ جهانی و مردم افغانستان را فریب دهد.

او حکومت وحدت ملی را در عملی‌ساختن وعده‌هایش برای به‌دست‌آوردن کمک‌های جامعه جهانی به بی‌پروایی متهم می‌سازد و تأکید می‌ورزد که ادامۀ این بی‌پروایی‌ها به افغانستان بسیار زیان‌بار خواهد بود.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع جامعۀ مدنی، می‌گوید: «هیچ‌گونه وعده‌یی را به‌گونۀ اصولی عملی نکرده‌است و ما از این بابت جداً نگران هستیم و نگرانی دیگر ما این است که مبادا کمک‌های جامعۀ جهانی متوقف یا کم شوند.»

در همین حال، ریاست‌جمهوری از تلاش‌ها برای عملی‌ساختن تعهدات حکومت در نشست‌های جهانی اطمینان می‌دهد و از آماده‌گی‌ها برای شرکت در نشست بروگسل سخن می‌زند.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور، می‌گوید: «آماده‌گی‌ها برای نشست بروکسل در دو سطح رهبری و تخنیکی وجود دارد و به‌حیث یک دولت مسؤول با طرح‌های جامع شرکت می‌کنیم.»

نشست بروکسل یکی از کلیدی‌ترین گزینه‌ها برای دست‌یافتن کابل به ادامۀ کمک‌های جامعه جهانی است؛ اما این کمک‌ها به ساده‌گی به دست نمی‌آیند. حکومت وحدت ملی وعده‌هایش را به جامعه جهانی باید عملی سازد.

تمرکز این نشست روی سه محور خواهد بود.

۱- تلاش‌های مشترک افغانستان و جامعۀ جهانی برای افزایش اثرگذاری کمک‌های جهانی به کشور؛

۲- تلاش‌های اصلاحاتی حکومت افغانستان به شمول اصلاحات اقتصادی، حاکمیت قانون، بهبود مدیریت مالی عمومی و مبارزه با فساد؛

۳- تلاش‌های منطقه‌یی برای کمک به روند صلح افغانستان و همکاری‌های اقتصادی.

نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه، می‌گوید: «اگر حکومت وعده‌هایش را عملی نسازد بیش از این نه جامعۀ جهانی سخاوت‌مندانه کمک خواهد کرد و نه هم مردم افغانستان تحمل این وضعیت را دارند.»

نزدیک به ۲۱ ماه از برگذاری نشست لندن دربارۀ افغانستان می‌گذرد، اما یکی از انتقاد‌ها این است که حکومت وحدت ملی نتوانسته‌است تعهداتش را در این نشست به گونۀ لازم عملی کند. در این نشست حکومت افغانستان تعهد سپرده بود تا در بخش‌های زیر اصلاحات بیاورد.

۱- اصلاحات انتخاباتی؛
۲- اصلاحات در بخش قضا؛
۳- اصلاحات در وزارت مالیه ؛
۴- مبارزه در برابر فساد اداری؛
۵- ایجاد یک ادارۀ‌ مستقل عواید؛
۶- افزایش درآمدهای مالیاتی؛
۷- اصلاحات در قوانین مالیاتی؛
۸- تقویت سکتور خصوصی و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاران؛
۹- توانمندسازی زنان، به‌ویژه سهم‌دادن بیشتر زنان در حکومت؛
۱۰- حمایت از حقوق بشر؛
۱۱- رسیده‌‌گی به مشکلات پناه‌جویان و بی‌جاشده‌گان داخلی؛
۱۲- گسترش همکاری‌های منطقه‌‌یی برای پیشرفت‌های اقتصادی.

باورها بر این استند که بسیاری از این وعده‌های حکومت عملی نشده‌اند؛ زیرا روند اصلاح نظام انتخابات با بن‌بست روبه‌رو است. مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری تا کنون کارش را آغاز نکرده‌است؛ فعالیت‌های سکتور خصوصی کاهش یافته‌اند؛ میزان بی‌جاشده‌گان داخلی به بیش از یک میلیون تن رسیده‌است و روند صلح نیز، از بهر سیاست دوگانۀ پاکستان درجنگ با هراس‌افگنی متوقف است.

نشست بروکسل دربارۀ افغانستان در روز‌های ۴ و ۵ ماه اکتوبر (۱۳ و ۱۴ میزان) برگذار می‌شود. ۷۰ کشور و ۳۰ سازمان جهانی در این نشست شرکت خواهند کرد و از کابل خواهند خواست که برای ادامۀ پشتیبانی سیاسی و مالی جهان از این کشور، به تعهداتش عمل کند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 117 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:49

خبر ها - افغانستان

پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 19:09 آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 19:39 نوشته شده توسط Sayed Tariq Majidi

UN-21

فمزیلا مولمبو نگکا، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و رییس اجرایی این سازمان در بخش توانمندسازی زنان می‌گوید که هرگونه گفت‌وگوی صلح با مخالفان مسلح دولت، بی‌حضور زنان برای سازمان ملل متحد پذیرفتنی نیست.

به باور مقام‌های سازمان ملل متحد، نشست‌های صلح در اسلام‌آباد و پاکستان، بی‌حضور پر رنگ زنان برگذار شدند و این سازمان از حکومت افغانستان خواسته‌است که در بخش رسیده‌گی به این نگرانی پاسخ بدهد و نیز از افزایش خشونت‌ها، دادگاه‌های صحرایی طالبان برای زنان و نیز از ازدواج‌های زیر سن جلوگیری کند.

فمزیلا مولمبو نگکا، در سفرش به کابل، به پاسخِ پرسش طلوع‌نیوز گفت: «بخش زنان سازمان ملل متحد ظرفیت مبارزه با طالبان را ندارد و این یک مشکل امنیتی است. پس ما می‌خواهیم حکومت را تشویق کنیم که از قدرتش در بخش تأمین امنیت کار گیرد. نگرانی ما در بخش حفاظت از زنان است که آنان با خطرها روبه‌رو نشوند.»

این مقام سازمان ملل می‌خواهد که گزارش سفرش را به افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند؛ چیزی که از سوی اعضای مجلس اثرگذار دانسته می‌شود.

فوزیه کوفی، رییس کمیسیون امور زنان مجلس نماینده‌گان اظهار کرد: «در بخش صلح ما می‌خواهیم که زنان نیز تصمیم‎گیرنده باشند، نه مستفیدشونده؛ زیرا اگر مستفیدشونده باشند، نمی‌توانند برای آیندۀ شان تصمیم بگیرند.»

در گذشته نیز نگرانی‌های بسیاری در بخش راه‌نیافتن زنان به نشست‌های صلح وجود داشتند؛ زیرا گفته می‌شود هنوزهم بخش بزرگی از مخالفان مسلح دولت با نشستن دور یک میز با زنان در بخش صلح مخالف اند.

نعمت‌الله عابد، عالم دین دربارۀ جایگاه زنان در اسلام گفت: «تعریف نادرست از نقش زنان در جامعه در نزد برخی از انسان‌ها است، ولی حقیقت اسلام این است که زنان می‌توانند در روندهای سیاسی و اجتماعی نقش بگیرند و مشکلی وجود ندارد.»

اما کاخ ریاست‌جمهوری از توجه به نقش زنان در حکومت‌داری و دیگر روندهای سیاسی و اجتماعی سخن می‌زند.

سازمان ملل متحد در حالی بر نقش پررنگ زنان در روند صلح تأکید می‌ورزند که گفت‌وگوهای صلح با طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با بن‌بست روبه‌رو شده‌اند و خبری دربارۀ از سرگیری این گفت‌وگوها نیست.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 126 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:49

ویدیو - خبر ساعت ۶

پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 19:13 آخرین به روز رسانی در پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 19:32 نوشته شده توسط TOLOnews.com

wahid-21خبرهای مهم:

فمزیلا مولمبو نگکا، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و رییس اجرایی این سازمان در بخش توانمندسازی زنان می‌گوید که هرگونه گفت‌وگوی صلح با مخالفان مسلح دولت، بی‌حضور زنان برای سازمان ملل متحد پذیرفتنی نیست.

برای تماشای کامل خبرها، به این جا سربزنید:


رییس ادارۀ تذکره‌های برقی می‌گوید که مشکلات سیاسی و حقوقی سبب شده‌اند که روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی به تاخیر بیفتد.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 162 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:49

برنامه ها - گفتمان

پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 13:23 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Goftman-20-July-2016

نهادهای امنیتی کشور از کاهش توانایی‎های طالبان در میدان‎های نبرد سخن گفته و می‌گویند که نیمۀ نخست سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه به سال پار با خشونت‌های کمتری همراه بوده است.

در این بخش برنامه حارث جمالزاده گفتگویی را درباره اینکه آیا نیروهای امنیتی افغان در میدان‌های نبرد موفق بوده‌اند و یا حملات هراس افگنان کاهش یافته اند، انجام داده است.

مهمانان:

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله
میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت امور داخله
میرداد نجرابی، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان
فهیم دشتی، روزنامه نگار

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:15

ویدیو - خبر ساعت ۱۰

پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 13:31 نوشته شده توسط TOLOnews.com

10pm-news-20-July-2016خبرهای مهم:

آگاهان می‌گویند که بی‌برنامه‌گی و نیز بی‌پروایی حکومت به‌خشکانیدن منابع مالیِ داخلی هراس‌افگنان، میدان‌های نبرد را داغ‌تر ساخته‌است.

برای تماشای کامل خبرها، به این جا سربزنید:

صندوق جمعیت سازمان ملل میگوید که نزدیک به ۶۰ درسد دختران افغانستان پیش از وقت ازدواج می‌کنند؛ از همین رو جمعیت افغانستان به سرعت رو به افزایش است و تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت افغانستان دو برابر خواهد شد.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:15

خبر ها - افغانستان

پنجشنبه 31 سرطان 1395 ساعت 16:01 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Kunduz-21-July-2016

مقام‌های محلی ولایت کندز تأیید کردند که ولسوالی قلعۀ زال این ولایت، پس‌از نبرد سختِ چهار روزه، به‌دست شورشیان طالب سقوط کرد.

اسدالله عمرخیل، والی کندز گفت که این ولسوالی شام چهارشنبه به‌دست طالبان سقوط کر، اما درگیری میان نیروهای امنیتی و شورشیان طالب در این ولایت جریان دارد.

گزارش‌ها می‌رساند که چهار روز پیش، ده‌ها تن از شورشیان طالب بر این ولسوالی حمله کردند و با نیروهای امنیتی درگیری شدند که پس‌از این درگیری چهار شنبه‌شب ادارۀ این ولسوالی را در دست گرفتند.

پس‌از این حمله، ده‌ها تن از خانواده‌ها، خانه‌های شان را ترک کردند و به بخش‌های دیگر این ولایت رفته‌اند.

از سوی هم، شماری از اعضای شورای ولایتی این ولایت گفته‌اند که درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی دشت ارچی این ولایت نیز جریان دارد و شورشیان توانسته‌اند بخش‌های از این ولسوالی را تصرف کنند.

آنان گفته‌اند که اگر دولت جلو طالبان را نگیرد، طالبان ولسوالی خان‌آباد را نیز به تصرف خود در خواهند آورد.

مقام‌ها دربارۀ تلفات این درگیری‌ها جزئیات ارائه نکرده‌ند، اما منابع گفته‌اند که در این درگیری‌ها تلفات به هر دو طرف وارد شده‌است.

روز چهارشنبه، نیروهای که در خط نخست نبرد با شورشیان طالب می‌جنگیدند، گفته بودند که طالبان با جنگ‌افزار‌های پیشرفته مجهز استند.

ولسوال قلعۀ زال گفته بود که برای پس‌گیری بخش‌های از دست‌رفتۀ این ولسوالی، به نیروی بیشتر نیاز دارند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 170 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:15

ویدیو - خبر ساعت ۱۰

چهارشنبه 30 سرطان 1395 ساعت 12:55 نوشته شده توسط TOLOnews.com

10pm-news-19-July-2016خبرهای مهم:

یک پیام تصویری که در طریق شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید نشان می‌دهد که پناه‌جوی افغان که بر مسافران یک قطار در آلمان حمله کرد از هواداران داعش بود.

برای تماشای کامل خبرها، به این جا سربزنید:

بربنیاد گزارش رسانه های آلمانی این فرد مهاجم که با تبر و چاقو بر مسافران در شهر ورزبورگ حمله کرد پناهجوی افغان بود و پیدا شدن پرچم دست ساخت داعش در اتاق وی می‌تواند نشانه همکاری او با این گروه باشد.

حکومت در شش ماه گذشته وعده های زیادی برای پاک سازی بخش های زیر اداره هراس افگنان ونابود سازی گروه های هراس افگن داده است.

اما آگاهان می‌گویند که حضور وفعالیت گروه های هراس افگن از یک سو، حمله های این گروه ها بر بخشهای از کشور از سوی دیگرنشان میدهند که برنامه ها امنیتی حکومت، بیشتر نمایشی بوده اند. 

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 130 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 21:15

خبر ها - افغانستان

چهارشنبه 30 سرطان 1395 ساعت 15:01 آخرین به روز رسانی در چهارشنبه 30 سرطان 1395 ساعت 15:35 نوشته شده توسط TOLOnews.com

حمله‌کننده بر مسافران قطار در آلمان ۱۷ ساله است و محمدریاض نام دارد. از اتاق او سندها و مدرک‌هایی به‌دست آمده‌اند که پاکستانی‌بودنش را نشان می‌دهند.

منابع نزدیک به نهادهای امنیتی آلمان گفته‌اند که این مهاجم برای پذیرفته‌شدن‌اش در این کشور با سندهای جعلی، خودش را افغان معرفی کرده بود.

زبان‌شناسان در آلمان هم، لهجۀ این مهاجم را پشتوی پاکستان شناسایی کرده‌اند.

حمید صدیق، سفیر افغانستان در آلمان، می‌گوید: «این شخص هیچ‌گونه مراجعه‌یی در سفارت یا قنسلگری‌های افغانستان نکرده‌است. او از افغانستان نیست و نامش هم نام معمول افغان نیست و لهجۀ زبانش هم لهجه زبان پشتوی افغانستان نیست.»

المار تیوبن، کارشناس مسایل هراس‌افگنی، می‌گوید: «کارشناسانی که زبان پشتو را خوب می‌شناسند به ما گفتند که این جوان با لهجۀ پشتوی پاکستانی سخن می‌گوید، نه با پشتوی افغانی. او بسیاری از واژه‌ها را متفاوت از پشتوزبانان افغان می‌گوید.»

محمدریاض در حمله‌یی بر یک قطار شهری در آلمان، با تبر و چاقو، چهار عضو یک خانواده را زخمی ساخت و خودش با گلولۀ پولیس کشته شد.

پس از این حمله او را افغان معرفی کردند، اما اکنون به گفتۀ نهادهای امنیتی در آلمان، مدرک‌های به دست‌آمده نشان می‌دهند که این مهاجم افغان نه، بل پاکستانی بود.

پیش‌از این نیز گزارش‌هایی پخش شدند که بسیاری از شهروندان کشورهای دیگر چون پاکستان، برای پذیرفته‌شدن شان در کشورهای اروپایی، خودشان را افغان معرفی کرده‌اند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 116 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 21:15

خبر ها - افغانستان

چهارشنبه 30 سرطان 1395 ساعت 15:33 نوشته شده توسط Hamid Shirzai

Kunduz-20-July-2016

مقام‌های محلی روز چهارشنبه گفتند که نبرد در قلعۀ زال دو روز پیش، پس‌از آن آغاز شد که ده‌ها جنگجوی طالب بر بخش‌هایی از این ولسوالی حمله کردند. در این نبرد بسیاری از بخش‌ها در اداره طالبان در آمده‌اند.

مقام‌های محلی گفته‌‌اند که اکنون نبرد به دروازه‌های فرماندهی پولیس قلعۀ زال رسیده‌است.

معصوم هاشمی، آمر امنیت پولیس کندز گفت: «حملۀ طالبان عقب زده شد. بازار آق‌تیپه در دست ما است. در چهار طرف ولسوالی پوسته‌های امنیتی وجود دارند و پرسونل ما روحیۀ بلندی دارند.»

در همین حال، نیروهای دولتی از مجهزبودن طالبان با جنگ‎افزارهای پیشرفته سخن می‌گویند.

میرویس، سرباز پولیس، گفت: «وسایط مختلف دارند. ‌هاموی (نوع موتر نظامی) دارند؛ رنجر دارند؛ همه چیز دارند.»

جاوید، سرباز اردوی ملی، بیان کرد: «‌همین بالاخانۀ سفید رنگ را که می‌بینی، دشمن جابه‌جا است. از آنجا بر ما شلیک می‌کنند و ما از این‌جا پیش رفته نمی‌توانیم.»

ولسوال قلعۀ زال می‌گوید که برای پس‌گیری بخش‌های از دست‌رفتۀ این ولسوالی، به نیروی بیشتر نیاز دارند.

محبوب‌الله سعیدی، ولسوال قلعۀ زال کندز اظهار کرد: «چون که عراضی طوری است که بیشتر آن باغ‌ها است، ما به عملیات هوایی و نیروهای بیشتر ضرورت داریم تا عملیات در تمام ولسوالی راه‌اندازی شود.»

قلعۀ زال یکی از دوردست‌ترین ولسوالی‌های کندز است که اکنون بیشتر بخش‌های این ولسوالی در ادارۀ طالبان در آمده‌است و مردم پس‌از نبرد‌های چندروزه در این والسوالی، خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند و به بخش‌های دیگر پناه برده‌اند. مسؤولان این ولسوالی از حکومت می‌خواهند که برای راندن طالبان از این ولسوالی عملیات گسترده را راه‌اندازی کنند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 123 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 21:15

خبر ها - افغانستان

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 20:11 نوشته شده توسط Mir Abed Joyenda

Translations pending.

RfugeefInalstory

In a video released on social media late Tuesday a 17-year-old Afghan refugee pledges allegiance to Daesh and says that he wants to carry out an attack in Germany.

"I am a Daesh fighter and I want to tell you that today I will carry out an attack in Germany. My message to you is that you have killed our innocent civilians, children and women in Afghanistan," the Afghan refugee says in the video while brandishing a knife.

In the video his name appears as Mohammad Riyad. However no official details have been released as to his identity.

On Tuesday, German police shot dead the Afghan refugee after he attacked train passengers with an axe and a knife, seriously wounding four in what one official said was a "probable" Islamist attack.

Several other people were also injured in the assault on a regional train near the southe city of Wuerzburg, police said, adding that the teenager was killed as he tried to flee.

Joachim Herrmann, the interior minister of Bavaria state, said the assailant had arrived as an unaccompanied minor in Germany and had lived at first in a shelter and then more recently with a foster family in nearby Ochsenfurt.

"It is quite probable that this was an Islamist attack," said a ministry spokesman, adding that the assailant had shouted "Allahu akbar" [God is greatest].

However he stressed that the investigation was ongoing and that the teenager appeared to have acted alone.

The attack happened around 9:15 pm local time on the train, which runs between Treuchlingen and Wuerzburg in Bavaria.

An eyewitness who lives next to the railway station told DPA news agency that the train, which had been carrying around 25 people, looked "like a slaughterhouse" with blood covering the floor.

The man, who declined to give his name, said he saw people crawl from the carriage and ask for a first-aid kit as other victims lay on the floor inside.

"The perpetrator was able to leave the train, police left in pursuit and as part of this pursuit, they shot the attacker and killed him," a police spokesman said.

Herrmann later said that the teenager was shot when he attacked police while trying to escape the scene.

A special police force unit happened to be nearby and was able to mobilize quickly, Hermann added.

Four of those injured are members of a family from Hong Kong, authorities in the southe Chinese city said Tuesday, adding the immigration department was providing them with assistance.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 23:26

ویدیو - خبر ساعت ۶

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 20:29 نوشته شده توسط TOLOnews

LalaSHujaJuly19خبرهای مهم:

یک پیام تصویری که در طریق شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید نشان می‌دهد که پناه‌جوی افغان که بر مسافران یک قطار در آلمان حمله کرد از هواداران داعش بود.

بربنیاد گزارش رسانه های آلمانی این فرد مهاجم که با تبر و چاقو بر مسافران در شهر ورزبورگ حمله کرد پناهجوی افغان بود و پیدا شدن پرچم دست ساخت داعش در اتاق وی می‌تواند نشانه همکاری او با این گروه باشد.

برای تماشای کامل خبرها، به این جا سربزنید:

حکومت در شش ماه گذشته وعده های زیادی برای پاک سازی بخش های زیر اداره هراس افگنان ونابود سازی گروه های هراس افگن داده است.

اما آگاهان می‌گویند که حضور وفعالیت گروه های هراس افگن از یک سو، حمله های این گروه ها بر بخشهای از کشور از سوی دیگرنشان میدهند که برنامه ها امنیتی حکومت، بیشتر نمایشی بوده اند،

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 157 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 23:26

خبر ها - افغانستان

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 18:13 آخرین به روز رسانی در سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 19:01 نوشته شده توسط Sharif Amiry

Translations pending.

ElectionStoryJuly19

The joint committee on electoral reforms decree, comprised of members of the two houses of parliament, on Tuesday officially started work, but their session ended without any results.

The Wolesi Jirga (Lower House of Parliament) secretariat Abdul Raouf Inaami said the approval of President Ashraf Ghani's legislative decree on electoral reforms will maintain the public's and the inteational community's trust in the Afghan parliament.

"If the committee members want to gain public support, they should decide on the fate of the decree," he added.

A number of MPs meanwhile said that the 10 members introduced by the Wolesi Jirga to the committee are not in favor of approving the decree.

"There were differences in thoughts [in the joint committee's session] and they did not yield any results," said Saleh Mohammad Saleh MP and member of the committee.

Members of the Meshrano Jirga (Upper House of Parliament) meanwhile said they have a difficult task ahead as most of the MPs are against the decree.

"We will gain the trust of the people and the inteational community if we take a good decision on the decree," said Hasibullah Kalimzai, Senator and member of the joint committee.

Meanwhile, Transparent Election Foundation of Afghanistan (TEFA) urged the two houses of parliament to put aside their differences and approve the decree.

"This indicates that we are wasting our time and we will not be able to hold the elections even in the next year," said TEFA spokesperson Sughra Saadat.

Qudratullah Zaki, Seddiq Ahmad Osmani, Najia Babakarkhail, Abdul Qadir Zazai, Ghoryani, Obaidullah Barikzai, Mohammad Saleh Saleh, Kubra Mustafawi, Mohammad Hashim Mahwadi and Mohammad Sarwar Osmani are the 10 members of the joint committee from the Wolesi Jirga.

The selected senate members of the committee are: Ghulam Muhayuddin Munsif, Mohammad Hassan Hotak, Anarkali Hunaryar, Najiba Hussaini, Aziza Musleh, Mohammad Alam Ezedyar, Farhad Sakhi, Hasibullah Kalimzai, Mohammad Hanif Hanifi and Seddiqa Balkhi.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 159 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 22:26

خبر ها - افغانستان

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 18:48 آخرین به روز رسانی در سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 19:00 نوشته شده توسط Karim Amini

SecurityJuly19

کمیسیون مشترک شورای ملی برای رأی‌زنی به فرمان تقنینی رئیس جمهور اشرف غنی در بارۀ اصلاح نظام انتخابات امروز سه شنبه کارش را آغاز کرد و اما کار این کمیسیون بی آن که به نتیجه برسد پایان یافت.

دبیر مجلس نماینده‌گان می‌گوید که رأی تأیید به این فرمان در واقع نگه‌داشتن باور مردم و نیز جامعۀ جهانی به شورای ملی است.

عبدالرووف انعامی، دبیر مجلس نماینده‌گان، اظهار داشت: «اگر می‌خواهند که حمایت مردم را باخود داشته باشند باید به سرنوشت قانون انتخابات رسیده گی کنند.»

اما اعضای کمیسیون عدلی و قضایی مجلس و نیز هیئت اداری این مجلس می گویند که تمامی ۱۰ عضو کمیسیونی که از سوی مجلس نماینده‌گان معرفی شده اند دیدگاه‌های شان در بارۀ تأیید این فرمان منفی است.

صالح محمد صالح، عضو کمیته مشترک مجلس نماینده‌گان، گفت: «اختلاف دیدگاه ها بود و این فرمان به نتیجه نرسیدند گفت و گو های ما و پارلمان با دوثلث آرا تصمیم می‌گیرد.»

در همین حال، اعضای مجلس سنا می‌گویند که برای قانع ساختن نماینده‌گان مجلس که بیشتر شان به رد فرمان تقنینی رئیس جمهور تمایل دارند کار دشواری در پیش دارند.

حسیب الله کلیمزی، عضو کمیته مشترک از سوی مجلس سنا، گفت: «اگر در باره این فرمان به نتیجه می رسیدیم بخاطر حمایت جامعه جهانی و مردم از ما بسیار خوب می‌شد.»

با این همه پیامدهای رد فرمان تقنینی رئیس جمهور در بارۀ اصلاحات انتخاباتی چنین فشرده می‌شوند.

صغرا سعادت، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، گفت: «این را می‌رساند که وقت را ما ضایع کرده می رویم و حتا سال آینده نیز ما نخواهد توانستیم که انتخابات برگزار کنیم.»

به میان آمدن اصلاحات در نظام انتخاباتی و باز شدن راه برای برگزاری انتخابات پارلمانی به گونۀ مستقیم به تصمیم شورای ملی پیوند دارد.

قدرت الله ذکی، صدیق احمد عثمانی، ناجیه بابکرخیل، عبدالقادر زازی، غوریانی، عبیدالله بارکزی، محمد صالح صالح، کبرا مصطفوی، محمد هاشم مهدوی و محمد سرورعثمانی ۱۰ عضو انتخاب شدۀ مجلس نماینده‌گان استند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 140 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 22:26

خبر ها - افغانستان

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 19:07 آخرین به روز رسانی در سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 19:16 نوشته شده توسط Tamim Hamid

Translations pending.

minesStoryJuly19

A new study has found that the illegal extraction of about 10 types of precious and semi-precious stones still continues in eight provinces in Afghanistan.

These stones are smuggled first to Pakistan and then they are sent on to inteational markets.

According to the report by a reputable organization that asked not to be named, lapis lazuli is mined illegally in Kiran Manjan district in Badakhshan and then it is smuggled to Pakistan.

Emeralds are extracted in Panshjir province and then smuggled abroad.

Rubies are illegally mined in Surobi district in Kabul and smuggled out of the country – mainly to Pakistan.

Agate is extracted from Helmand while Jade is extracted in Kunar and Nangarhar and sent to Pakistan, but Chinese companies are their main customers.

Marble is mined in Nangarhar and Helmand provinces and sold mostly in Pakistan.

Nangarhar officials confirmed the smuggling of a number of types of stone through and from the province, saying that they will try to prevent this practice.

"We have always stopped those who have tried to do illegal mining. We have arrested and imprisoned those who have committed smuggling of precious stones," said Nangarhar goveor Attaullah Khogyani.

"The lapis lazuli mine in Kiran Manjan is out of govement's control and unfortunately still ongoing (problem) same as in the past," said Abdullah Naji Nazari, member of Badakhshan provincial council.

Meanwhile, analysts said they believe that govement does not have a serious will to prevent illegal mining and that it will put the future of the mining industry in danger.

"The mines minister has resigned a few months ago but still the National Unity Govement has not been able to appoint a minister for this key ministry," said Mohammadullah Haidari, political commentator.

"Unfortunately, govement has not taken illegal mining as a serious matter, therefore the efforts that they make to stop this illegal practice are not good enough and have not yielded any results," said Ibrahim Jafari, member of natural resources' monitoring network.

The Ministry of Mines and Petroleum would not comment on the report.

The Ministry of Mines' spokesman previously said that preventing illegal mining is the duty of the Interior Ministry. However, the Ministry of Interior on Sunday said that it has ordered all police force members to stop illegal mining across the country.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 139 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 22:26

خبر ها - افغانستان

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 15:55 آخرین به روز رسانی در سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 17:23 نوشته شده توسط Nemat Ahmadi

Badakhshan-19-July-2016

شورای ولایتی و فعالان جامعۀ مدنی بدخشان از موقف گیری نیروهای امنیتی در برابر جنگجویان انتقاد کرده می‌گویند که این نیروها به جای حالت تهاجمی حالت دفاعی را در برابر هراس افگنان اختیار کرده اند.

آنان به روز سه شنبه گفتند که این نظامیان تا هنگامی که جنگجویان حمله نکنند هیچ برنامه‌ای برای نابودی جنگجویان در این ولایت ندارند.

به گفتۀ شماری از اعضای شورا ولایتی بدخشان، در شش ماه اخیر ولسوالی یمگان به گونۀ کامل در ادارۀ طالبان در آمده است و بیشتر از ۶۰ در صد مناطق ولسوالی‌های جرم، راغستان و چند ولسوالی دیگر نیز در ادارۀ طالبان است.

عبدالله ناجی نظری، عضو شورای ولایتی بدخشان، در این باره گفت: «متأسفانه امنیت در بدخشان تغییر نکرده است. نبود ارادۀ درست حکومت محلی و مرکزی و حالت دفاعی بودن نظامیان کشور سبب شده است تا مخالفان به راحتی رفت و آمد کنند و تحرکات بیشتر داشته باشند.»

اوضاع امنیتی کنونی در بدخشان فعالان جامعۀ مدنی این ولایت را نیز سخت نگران ساخته است.

عبدالبصیر وثیق، فعال جامعۀ مدنی در بدخشان، گفت: «وضعیت امنیتی واقع مردم بدخشان را سخت نگران ساخته است و تاهنگامی که حکومت مرکزی نیروهای زمینی را حمایت هوایی نکند، تأمین امنیت در این ولایت مشکل است.»

هر چند پس از آمدن والی بدخشان ولسوالی یمگان به راحتی به دست مخالفان مسلح دولت افتاد و هراس‌افگنان در دیگر بخش‌های این ولایت حاکمیت گسترده پیدا کردند.

اما والی بدخشان می‌گوید که این ولسوالی در روز چهارم کارش سقوط کرده و مسؤولیت سقوط ولسوالی یمگان به دوش او نیست.

فیصل بیگزاد، والی بدخشان، تصریح کرد: «بعد از آمدن من وضعیت بدخشان خیلی تغییر کرده است. هیچ ولسوالی سقوط نکرده است. این‌که در روز چهارم من ولسوالی یمگان سقوط کرد مسؤولیت آن به دوش من نیست.»

این نگرانی‌های در حالی ابراز می‌شوند که جنگجویان طالب در هفتۀ گذشته در حمله‌های گروهی شان بر چهار ولسوالی از جمله راغستان، درایم، خاش و یفتل آغاز کردند و هم اکنون نظامیان کشور در این ولسوالی‌ها مصروف نبرد هستند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 21:12

خبر ها - افغانستان

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 16:58 آخرین به روز رسانی در سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 17:28 نوشته شده توسط Jawid Ziaratjaie

PeaceStoryToday

نزدیک به ۸۰ تن از مخالفان در ولایت بادغیس جنگ افزارهای شان را به زمین گذاشتند و به روند صلح پیوستند.

شماری ازین چهره‌ها می‌گویند که طالبان به جز کشتن انسان‌های بی‌گناه و تاراج دارایی‌های غیرنظامیان هدف دیگری ندارند و همه شعارهای جهاد و مبارزه های‌شان فریب‌کارانه است.

اما بیشتراین هراس افگنان پیشین جنگ افزارهای را به حکومت سپرده اند که بسیارکهنه و فرسوده هستند.

بیشتراین چهره‌ها از هشت سال به این سو با نهادهای امنیتی در بادغیس می‌جنگیدند و شماری از آنان سال پار در سقوط این ولسوالی نیز نقش داشته اند اما ازهراس افگنی روی گردان شده اند.

مولوی احمد عضو پیشین گروه طالبان گفت: «دیدیم که درمیان طالبان ازهرگروهی هستند، حرکاتی که داشتند کاملاً برخلاف گفته هایشان بود، هرکسی به نفع شخصی‌اش کارمیکرد جهاد ومبارزه تنها یک نام بود.»

ملا آصف عضوپیشین گروه طالبان گفت: «زمانی که من درمیان طالبان بودم دیدم که همه کارها بدست استخبارات پاکستان بود. طالبان هیچ صلاحیتی نداشتند. رهبری هم بدست استخبارات پاکستان بود اما من تصمیم گرفتم با دولت یکجا شوم.»

درهمین حال والی بادغیس ازپیوستن این گروه به روند صلح استقبال می کند ومی گوید که دست کشیدن این گروه ها ازجنگ بربهبود امنیت بادغیس اثرگذارخواهد بود وانتظارمی رود راه این ولسوالی به مرکزاین ولایت پس چهارده سال بازشود

محمد انوراسحاق زی والی بادغیس اظهار داشت: «پیوستن ۸۰ طالب به روند صلح یک شمار چشمگیر است ومن مطمئن هستم که پیوستن این‌ها به این روند باعث خواهد شد در ولسوالی جوند امنیت بهترشود و برنامه‌های زیربنایی عملی شوند.»
درهمین حال مسؤول شورای صلح این ولایت از کمک‌ها به این چهره‌ها سخن می‌گوید.

مولوی عبدالخلیل اچکزی رئیس شورای صلح بادغیس بیان داشت: «این‌ها که به روند صلح پیوسته اند شش ماه از سوی ما به آنان کمک می‌شود. به هرفرد عادی شان هشت هزارافغانی و به فرماندهان شان ۱۳ هزار افغانی در هرماه داده می‌شود وپس ازین شش ماه تلاش خواهد شد این مردان به نهاد های دولتی جذب شوند و یا به آنان پروژه‌های توسعه‌یی ازکمک‌های خارجی داده شود.»

گفته می‌شود این هراس افگنان پیشین جنگ افزارهای کارآمد را نزد شان نگه‌میدارند وبا جنگ افزارهای کهنه و از کار افتاده به روند صلح می‌پیوندند.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 123 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 21:12

برنامه ها - محور

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 12:49 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Mehwar-18-July-2016

رویدادهای جنایی در پایتخت، به گونۀ نگران‌کننده‌یی افزایش یافته‌اند. تنها در سه روز پسین در خیرخانۀ کابل، شش تن به قتل رسیدند.

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

در این بخش برنامه گرداننده جمال ناصر فرهمند گفتگویی را با فریدون عبیدی، رییس بررسی‌های جرم‌های جنایی فرماندهی پولیس کابل انجام داده است.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 129 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 17:44

برنامه ها - محور

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 12:56 نوشته شده توسط TOLOnews.com

Mehwar 18 July 2016

سرانجام مجلس نماینده‌گان روز دوشنبه ۱۰ عضوش را برای کمیسیون مشترک شورای ملی دربارۀ تعیین سرنوشت فرمان تقنینی رییس‌جمهور دربارۀ اصلاح نظام انتخابات برگزید.

در این بخش برنامه گرداننده جمال ناصر فرهمند گفتگویی را با محمد عبده، عضو کمیسیون عدلی وقضای مجلس نماینده‌گان انجام داده است.

برای تماشای کامل برنامه به اینجا سر بزنید:

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 163 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 17:44

ویدیو - خبر ساعت ۱۰

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 13:03 نوشته شده توسط TOLOnews.com

10pm-news-18-July-2016خبرهای مهم:

سخنگوی لوی‌سارنوالی می‌گوید که ۱۱۰ کارمند شهرداری متهم به فساد ممنوع‌الخروج شدند.

برای تماشای کامل خبرها به این جا سر بزنید:

سخنگوی این نهاد تأکید می‌ورزد که تمامی پرونده‌های مقام‌های پیشین و کنونی دولتی در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری به‌گونۀ جدی بررسی خواهند شد.

وزارت امور داخله روز یک شنبه (۲۸ سرطان) گفت که تنها در چهار ماه اخیر در عملیات‌های زمینی و هوایی، نزدیک به ۴۵ فرمانده طالبان در افغانستان کشته شدند.

در این میان، ملا مزمل، والی نام‌نهاد طالبان در هلمند، در عملیاتی در ولسوالی مارجه کشته شد.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 151 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 17:44

خبر ها - افغانستان

سه شنبه 29 سرطان 1395 ساعت 10:36 نوشته شده توسط AFP

Translations pending.

Turkey-arrested-19-July-2016

Germany waed Turkey on Monday against reinstating the death penalty, as it blasted "revolting scenes of caprice and revenge" in the wake of a failed coup attempt.

In strongly worded remarks, Chancellor Angela Merkel's spokesman Steffen Seibert told reporters that Berlin had grave questions about President Recep Tayyip Erdogan's response to the foiled military takeover.

After Erdogan said Sunday that Turkey would consider a retu of capital punishment, Seibert said such a move "would mean the end of EU membership talks".

Seibert said the EU was a "community of laws and values" with which capital punishment was not compatible.

"Germany and the EU have a clear stance: we categorically oppose the death penalty. A country with the death penalty cannot be a member of the EU," he said.

He urged a proportionate response from the govement in Ankara.

"In the first hours after the failed coup, we witnessed revolting scenes of caprice and revenge against soldiers on the streets," Seibert said. "That cannot be accepted."

Seibert reiterated that Germany "condemns" the attempted takeover but stressed that the response by the Turkish govement needs to be "proportionate" and "based on the rule of law".

"In that context, we need to say clearly: it raises profound and worrisome questions when on the day after the coup attempt, 2,500 judges are removed from their posts," he said.

In the aftermath of Friday's failed coup, thousands of Erdogan supporters called for capital punishment to make a retu.

"In democracies, decisions are made based on what the people say. I think our govement will speak with the opposition and come to a decision," Erdogan said Sunday.

Turkey abolished the death penalty in 2004 under reforms aimed at obtaining European Union membership.

Reinstatement would create further issues between the EU and Ankara in the already stalled membership talks.

Germany has the largest ethnic Turkish community outside Turkey with some three million members.

افغان فردا...
ما را در سایت افغان فردا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار tolonews بازدید : 152 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 13:42